De wijk van de toekomst: mobiliteit

//De wijk van de toekomst: mobiliteit

De wijk van de toekomst: mobiliteit

De wijk van de toekomst. Wat betekent dat? En hoe ziet zo’n wijk eruit? Ontzettend grote vraagstukken waar talloze boeken en artikelen over zijn geschreven. Een overweldigende hoeveelheid informatie dus. Wij loodsen je graag langs de verschillende thema’s die naar verwachting een grote rol gaan spelen in de wijk van de toekomst. De verschillende onderwerpen komen een voor een aan bod. We zetten enkele publicaties over het desbetreffende thema voor je in de schijnwerpers en jij beslist of je graag meer wil lezen. En we beginnen deze reeks met mobiliteit.

Volgens NL Magazine, een (online) magazine over stedelijke en regionale ontwikkeling, gaat mobiliteit namelijk een belangrijke rol spelen in toekomstige stedenbouw: “De toekomst ligt in stedelijke regio’s waar minder noodzaak bestaat om te reizen en waar prettige, ‘zero-emission’-alternatieven als lopen, fietsen, openbaar vervoer en nieuwe vormen van elektrisch vervoer de ruimte hebben.” Een wijk is natuurlijk slechts een onderdeel van een stad, maar wijken bieden juist unieke kansen: ”De wijk is een ideaal schaalniveau om aan deze uitdagingen te werken: klein genoeg om de toekomst tastbaar te maken, maar groot genoeg om het verschil te maken.” Het artikel ‘De ambitieuze wijk van morgen’ – dat ook ingaat op andere thema’s dan mobiliteit – kun je hier vinden. 

Ook Trouw benadrukt het belang van mobiliteit en publiceerde een artikel over onze stad Utrecht, de stad die vooroploopt met autodelen: “Utrecht is kampioen autodelen. Het aantal deelauto’s per inwoner is al vijf jaar het hoogst van Nederland. De verklaring: Utrecht heeft veel jongeren die gewend zijn aan delen en kritisch zijn over autogebruik. Anderzijds is er het auto­luwe beleid. Zo kan iemand die autodelen probeert, zijn ingeleverde parkeervergunning terugkrijgen als het niet bevalt.” Je leest het hele artikel hier.

Ook The Guardian schreef over Utrecht. En in het bijzonder over ons, Merwede: hoe de nieuwe stadswijk gaat bijdragen aan de Utrechtse reputatie als ‘fietshoofdstad van Europa’. Architect van Merwede, Marco Broekman, zegt erover: “By having this car-free area, we can design spaces without the straitjacket rules of the car, and thus focus on essentials for a high-density area, which is the quality of public space, city on eye level, green, biodiversity, climate adaptation and meeting places for social interaction.” Het volledige artikel in de Britse krant is hier te lezen.

De volgende keer is het thema duurzaamheid aan de beurt. Houd onze website in de gaten!

2020-05-13T15:05:50+00:00 mei 7th, 2020|Categories: Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment