Blik op de toekomst met ZIN Trendstudio

//Blik op de toekomst met ZIN Trendstudio

Blik op de toekomst met ZIN Trendstudio

Trendwatcher, keynote speaker, trendresearcher, toekomstverkenner, inspirator, columnist, auteur. Dat zijn de kwalificaties waarmee Natascha Klootsema zich op LinkedIn presenteert. Met haar succesvolle portal Flavourites.nl en ZIN Trendstudio werkt zij sinds 2000, momenteel vanuit Kanaal30 in Merwede, aan de invulling van al die activiteiten. Maak kennis met deze nieuwsgierige, creatieve en ambitieuze ondernemer.

Ondernemer in hart en nieren
Sinds januari 2018 zit Natascha Klootsema met haar studio in de nieuwe creatieve broedplaats Kanaal30 in Merwede. “Een erg fijne werklocatie met leuke ondernemers (creatief/zakelijk), een mooi restaurant met zonnig terras en een goeie vibe. Ook onze eigen studio hier van 30m2 is top: een oude bouwkeet uit Rotterdam, gevonden via Marktplaats.nl en die we met elders afgedankte materialen hebben verbouwd. Ja, vanuit hier werk ik met heel veel plezier aan mijn ‘kindjes’ Flavourites.nl.nl, de toonaangevende portal over unieke webshops op het gebied van fashion, interieur, kids, lifestyle en experiences, én als trendwatcher met ZIN Trendstudio, mijn andere bedrijf. Daarnaast loop ik graag en veel hard, het liefst marathons – die ik overigens nooit in dezelfde stad zou lopen. Over het hardlopen schreef ik een inspiratieboek: Fun to Run (alle tips ‘n tricks om te beginnen met hardlopen en dit ook vol te houden) via Uitgeverij Snor.” Veel ballen dus om tegelijk hoog te houden, maar Natascha – moeder van twee kinderen van 12 en 14 – is ondernemer in hart en nieren en ziet niet op tegen hard werken.

Schot in de roos
“Vanuit mijn professie als journalist en bladenmaker richtte ik in 2007 samen met mijn toenmalige compagnon Marije Mulder Flavourites.nl op, toen we constateerden dat veel kleine boetiekjes in de stadscentra sloten en er veel webshops voor in de plaats kwamen. Flavourites, inmiddels zonder Mulder maar met een team van freelancers, richt zich voornamelijk op vrouwen en biedt hen een selectie van unieke, kleinschalige, vernieuwende, veelal duurzame webshops. Dat bleek een schot in de roos. We verzorgen inmiddels een dagelijks blog en inspirerende nieuwsbrieven, ook te volgen via onze actieve social mediakanalen. Daarnaast organiseren we jaarlijks het succesvolle shopevent Flavourites Live in Amsterdam. Daar komen zo’n 4.500 bezoekers per editie, ook voor ons een indrukwekkend aantal. In 2018 hebben we het platform uitgebreid met experiences: leuke, bijzondere ervaringen om mee te maken. Inmiddels staan er circa 500 webshops op flavourites.nl en maandelijks vinden circa 75.000 bezoekers hun weg naar de site. Daarmee zijn we een belangrijke informatie- en inspiratiebron op het gebied van anti-massa winkelen.

Met het oog op de toekomst
Met haar scherpe neus voor trends, innovaties en een gezonde dosis nieuwsgierigheid volgde Natascha in 2016/2017 de ROZENBROOD Trendacademy in Amsterdam. Met specialisaties op het gebied van entrepreneurship, retail en e-commerce op zak helpt ze als trendwatcher met ZIN Trendstudio (startende) ondernemers en hun business graag verder op weg. In de voor hen dikwijls chaotische praktijk van het ondernemen schept Natascha helderheid met inspirerende trendsessies, pakkende presentaties en workshops. “Voor wie aan het denken gezet wil worden of wel eens een verfrissende boost kan gebruiken bied ik diverse oplossingen met het oog op de toekomst. En daar leer ik uiteindelijk zelf ook weer van. Het brengt verdieping, ook in mijn eigen ondernemerschap. Je gaat andere verbanden zien en daarmee komen nieuwe trends dikwijls al in beeld voordat ze breed worden opgepakt!”

“Zelf zou ik het heel tof vinden als er naast een goede mix van wonen, werken en voorzieningen ook een ‘duurzaam winkelcentrum’ komt. De stad kan zich er mooi mee profileren en het biedt ook in de toekomst ruimte voor bijzonder en verantwoord ondernemerschap in Merwede.”

Kansen voor Merwede
Ziet Natascha vanuit haar rol als ondernemer en trendwatcher nog ontwikkelingen die voor Merwede als nieuwe Utrechtse stadswijk interessant of zelfs belangrijk kunnen zijn? “Jazeker, ik denk daarbij voornamelijk aan de kansen die er liggen om hier echt een wijk van de toekomst te bouwen. De ambities op dat vlak zijn veelbelovend en het zou mooi zijn als die ook kunnen worden waargemaakt. Wellicht kunnen ondernemers uit Merwede daar nog meer bij betrokken worden, want er zit hier nogal wat talent bij elkaar. Zelf zou ik het heel tof vinden als er naast een goede mix van wonen, werken en voorzieningen ook een ‘duurzaam winkelcentrum’ komt. De stad kan zich er mooi mee profileren en het biedt ook in de toekomst ruimte voor bijzonder en verantwoord ondernemerschap in Merwede. Zou een mooi label zijn denk ik, hoewel het jullie nu al aardig lukt om het gebied neer te zetten als innovatieve, creatieve en duurzame wijk. En dat terwijl de ontwikkelingen nog goed en wel op gang moeten komen. Ik ben dan ook reuze benieuwd!”

2019-02-22T16:30:57+00:00 februari 22nd, 2019|Categories: Interview|0 Comments

Leave A Comment